Referens Leivon Leipomo

I bageriets vardag flödar informationen nu bättre   
med hjälp av Piiri-appen 

Innan Piiri-appen infördes var anslagstavlan och informationsskärmen de viktigaste kommunikationskanalerna för Leivon Leipomo. Informationen kom ofta efter att den behövdes och de anställda efterfrågade arbetsrapporter i elektroniskt format. Lagstiftningen krävde dessutom att ett whistleblowing-system skulle införas. Piiri-appen löste alla dessa problem på en gång.

– Nu lägger vi upp arbetsrapporter i PDF-format i Piiri, så att de kan laddas ner enkelt. Det har säkert varit en av de stora anledningarna till att de anställda har tagit emot Piiri-appen så väl, berättar Jarkko Ruoho, produktionschef på Leivon Leipomo, som även ansvarar för personalfrågor. 

Leivon Leipomossa arbetar 90 anställda i olika skift, sex dagar i veckan. Skiftarbete och bristen på ett elektroniskt system var en utmaning för den interna kommunikationen.

– En av utmaningarna med internkommunikationen har varit att vi är så utspridda och aldrig har hela gruppen samlad. Det är svårt att bygga gemenskap när arbetet utförs i skift . 

På det i Tampere belägna bageriet bakas färskt matbröd direkt till kunderna. Bageriet, som grundades 1913, tog ett stort steg i utvecklingen av internkommunikationen när de fick ett tips om Piiri-appen från det tillhörande företaget Konditoria pH7.   

– De lovordade Piiri-appen de använde och vi konstaterade att den också passade våra behov, berättar Ruoho.    

"I Piiri informeras alla aktuella saker. Med hjälp av det når vi hela personalen på ett bra sätt. "

I Piiri delas ut hockeybiljetter och aktuella nyheter meddelas

Personalen har tagit Piiri i bruk på ett lovvärt sätt och feedbacken har varit positiv. I början motiverades nedladdningen av appen även med tävlingar.  

– Vi arrangerade en tävling där man röstade på vilken kollega som förtjänade att gå på en restaurangmiddag. Vi fick väldigt många svar på det. Det har också varit populärt att den som är snabbast på att reservera får ett företagskort till Tappara- och Ilves-matcherna, berättar Jarkko Ruoho.

Informationsskärmen är fortfarande i bruk vid sidan av Piiri, eftersom inte all företagsrelaterad information ska delas via mobilappen.

– I Piiri informeras alla aktuella saker, till exempel om det kommer en gäst till bageriet. Det hjälper oss att nå hela personalen på ett bra sätt, berömmer Ruoho.  

Referens Leivon Leipomo

Appens anpassningsbarhet får beröm

Enligt Jarkko Ruoho gick implementeringen av Piiri smidigt och enkelt. 

– Jag redigerade en Excel-tabell med personalregister och skickade den vidare. Därefter skickade vi en inbjudan till personalen att använda Piiri och gjorde några exempelnyheter, berättar Ruoho och berömmer appens enkelhet att ta i bruk.

Under implementeringsfasen kom Ruoho på några ytterligare funktioner som önskades för Piiri. Appen är mycket anpassningsbar; vissa av de önskade förändringarna har redan gjorts och andra är under arbete.

– Det var viktigt för oss att få tillgång till en whistleblowing-kanal, eftersom lagstiftningen kräver att vi skulle ha det på plats före årets slut. Det är väldigt bra att vi fick denna kanal genom Piiri, istället för att behöva skaffa ett separat system för det, berömmer Ruoho.


© Piiri Kit Oy 2023

Drag & Drop Website Builder
Update cookies preferences