Hur kan man förbättra internkommunikationen i ett företag där majoriteten av personalen arbetar i produktionen och en del på olika verksamhetsställen? Konditoria pH7 Oy, som har cirka 60 anställda, tog hjälp av Piiri-appen, som hjälper till att nå hela personalen snabbt och effektivt.
Tidigare baserades Konditoria pH7:n interna kommunikation till stor del på utskrivna papper och WhatsApp-grupper. Lapparna som sattes upp i pausrummen försvann eller blev snabbt inaktuella, e-post nådde bara administrationen, och informationsspridningen var inte lika i de olika WhatsApp-grupperna.
Förra året beslutade Konditoria pH7 att centralisera sin interna kommunikation i Piiri-appen, som är skapad för små och medelstora företag och samlar allt från interna nyheter och dokument till enkäter och evenemang.
– Olika instruktioner och nyheter är nu samtidigt tillgängliga för alla att läsa i Piiri, vilket är en stor förbättring jämfört med tidigare. Den anonyma feedbackkanalen i appen har också varit viktig för oss, eftersom vi inte längre behöver skaffa en separat whistleblowing-kanal, berättar Konditoria pH7 HR-chef Sini Mökkönen.
Piiri-appen har även möjliggjort snabba digitala enkäter för konditoriet, där man till exempel har kartlagt personalens första hjälpen-kunskaper och stämningen efter julsäsongen. Dessutom har anmälningar till olika evenemang samlats in via Piiri.
– Nu får alla information om kommande evenemang samtidigt, och vi slipper gå runt på arbetsplatser eller i pausrummen för att samla in deltagaruppgifter, säger Sini.
Företaget har även en egen grupp i Piiri för chefer, där riktade nyheter, dokument, evenemang och enkäter kan delas.
Konditoria pH7 Oy tillverkar konditori- och bageriprodukter för sina egna butiker, för beställningar samt för återförsäljare. Företaget har en fabriksbutik och cirka 1700 kvadratmeter produktionslokaler i Tusby samt ett café-butik i Träskända och en försäljningspunkt i Ruoholahti Citymarket.
Cirka 60 konditori- och bageriproffs arbetar i företaget.
Enligt Sini bidrar satsningen på intern kommunikation till att skapa tydlighet i hela personalens arbetsvardag, ökar välbefinnandet och visar att företaget värderar sina anställda. .
– Vi vill att personalen inte ska behöva gissa eller fundera över vad som händer i företaget. Transparens ger också arbetet en känsla av mening, när alla verkligen kan känna att de är en viktig del av arbetsgemenskapen.
– Varje produkt från Konditoria pH7 innehåller ett inslag av hantverk, och innovation är viktigt för oss inom bakning. Särskilt produktutvecklingen av våra macarons har vi satsat på under lång tid, och vi är mycket stolta över dem, berättar HR-chef Sini Mökkönen.
Sini berättar att införandet av Piiri-appen har hjälpt till att
lyfta företagets interna kommunikation till en ny nivå och har även gett en efterlängtad
lugnare fritid.
– Internkommunikation kräver inte bara en fungerande app, utan också att vi övar och utvecklas kontinuerligt. Efter att vi började använda Piiri har det blivit enklare att kommunicera även om mindre saker med personalen, och vårt mål är att skapa nyheter ungefär ett par gånger i veckan. Vi har också fått beröm från våra anställda för Piiri. Det kommer snabbt kommentarer om något inte genast har lagts till i Piiri, skrattar Sini.